Op dit moment loopt een marktconsultatie op het gebied van waterstof aangedreven inzamelvrachtwagens. De consultatie, waarvan de NVRD namens de leden opdrachtgever
is, wordt uitgevoerd door United Quality.
Doel van de marktconsultatie is om actuele kennis te verkrijgen over de mogelijkheden die er zijn om een waterstof aangedreven inzamelvrachtwagen te kopen. Welke leveranciers kunnen deze leveren, welke voertuigconfiguraties en opbouw zijn mogelijk?
We weten uit eerdere ervaring met bijvoorbeeld de circulaire minicontainers dat er ook een stimulerende werking uitgaat van een marktconsultatie zoals deze: potentiële leveranciers merken dat het ons ernst is om waterstof aangedreven inzamelvrachtwagens te kopen en kunnen alvast een goede indruk krijgen van het type vrachtwagen dat veel gevraagd kan worden.
Een marktconsultatie verloopt in een aantal stappen waarvan we op dit moment in de eerste stap zitten:
1. Inventarisatie (welke inzamelvrachtwagens gebruiken we nu)
2. Opstellen marktconsultatiedocument: wat gaan we concreet vragen, denk bijvoorbeeld aan functionele en technische eisen aan de vrachtwagens
3. Marktconsultatie publiceren
4. Analyse reacties en aanvullende interviews
5. Eindanalyse en rapportage van de resultaten
De resultaten van de marktconsultatie worden eind november 2022 verwacht en zullen
dan worden gedeeld in de NVRD-nieuwsbrief.
MODELBESTEK
Het initiatief om de marktconsultatie te laten uitvoeren komt vanuit een projectteam van de NVRD; de Koplopergroep H2. In deze Koplopergroep trekken 15 leden gezamenlijk op om te komen tot een modelbestek voor een waterstof aangedreven inzamelvrachtwagen en in meer algemene zin te kijken naar de (on)mogelijkheden van waterstof als brandstof bij inzameling. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de noodzakelijke laadinfrastructuur. Alleen als je ook een waterstoftankstation hebt, heeft het immers zin om een waterstof aangedreven inzamelvrachtwagen aan te schaffen.
De Koplopergroep is ook aangesloten bij een landelijk programma vanuit het ministerie I&W dat de ontwikkeling van waterstof in logistiek stimuleert.
Omdat er meer is dan alleen waterstof is er tevens een Expertgroep Duurzaam Wagenpark actief binnen de NVRD waarin een tiental leden de sector vertegenwoordigt in het realiseren van een emissievrije inzameling. Steeds meer (binnen)steden krijgen emissievrije zones. Daarnaast hebben onze leden vaak te maken met aanbestedingen van inzamelvoertuigen en moeten daarmee voldoen aan de Clean Vehicles Directive (www.pianoo.nl/nl/sectoren/mobiliteit/regeling bevordering-schone-wegvoertuigen-clean-vehicles-directive) die voorschrijft dat je bij aanschaf moet voldoen aan een minimumpercentage van schone en emissievrije voertuigen.
BRON: GRAM augustus 2022