De registratie- en kentekenplicht voor langzaam rijdende motorrijtuigen is een feit. Hiermee is er eindelijk duidelijkheid gekomen over de toekomstige status van deze motorrijtuigen in het verkeer. Een belangrijk deel van de langzaam verkeer motorrijtuigen is in gebruik bij onze klanten in de vorm van veegmachines, werktuigdragers, tractoren, e.d.
Duidelijkheid over rijsnelheid en APK-plicht
De meeste langzaam verkeer motorrijtuigen zijn ontwikkeld voor een hogere rijsnelheid (de zogenaamde constructiesnelheid) dan 25 km/h. Het was echter niet toegestaan om harder dan 25 km/h te rijden met deze voertuigen. Een dergelijk lage snelheid op een brede doorgaande lokale weg waarop het overige verkeer 50 km/h rijdt kan leiden tot onveilige situaties. Dit behoort nu tot het verleden. Gekentekende langzaam verkeer motorrijtuigen mogen nu de werkelijke maximale snelheid ter plaatse rijden, indien de constructiesnelheid dit toelaat. Doorgaans is de constructiesnelheid 40 km/h en hiermee is het grote snelheidsverschil op de doorgaande lokale wegen opgelost.
Daarnaast is er nu duidelijkheid over de APK-plicht. De APK-plicht is alleen van toepassing op tractoren welke een constructiesnelheid hebben van boven de 40 km/h, uitgezonderd de tractoren die hoofdzakelijk op het eigen grondgebied (agrarische bedrijven) ingezet worden.
Duidelijkheid over registratie- en kentekenplicht
Het pallet langzaam verkeer motorrijtuigen bestaat uit een veelheid van machines, voertuigen, aanhangwagens en objecten, welke ook nog op verschillende wijze ingezet worden. Door de verscheidenheid is er ook sprake van vele uitzonderingen. De keuzehulp op de website van RDW is een handige tool om te achterhalen of er, voor een specifiek motorrijtuig een registratie- en kentekenplicht van toepassing is. Onderstaand is kort samengevat wat van toepassing is voor de bij gemeenten gebruikelijke motorijtuigen.
Registratie- en kentekenplicht wel van toepassing op:
De registratie- en kentekenplicht is niet van toepassing op:
Voor bestaande motorrijtuigen welke langzamer rijden dan 25 km/h is het tot 1 januari 2025 niet verplicht de kentekenplaat aan te brengen, er is echter wel een registratieplicht.
Wat moet er nu gebeuren?
Komende periode moet in beeld gebracht worden op welke motorrijtuigen in uw machinepark de registratie- en kentekenplicht van toepassing is. Vervolgens kan op de website van RDW door middel van een e-herkenning of DigiD tot en met 31 december 2021 eenvoudig een kentekencard worden aangevraagd. De kosten hiervoor bedragen € 18,-. De volgende gegevens heeft u daarvoor nodig:
Na 1 april 2021 is het vanaf 25 motorrijtuigen ook mogelijk de aanvraag voor het gehele wagenpark in 1 keer te doen.
Aan de hand van de kentekencard kan er vervolgens een kentekenplaat aangeschaft en op de achterzijde van het motorrijtuig geplaatst worden. Een kentekenplaatverlichting is daarbij niet vereist. Denk er aan om de kentekengegevens door te geven aan de verzekeraar!
Na de montage van de kentekenplaat kunt u de constructiesnelheid als maximale snelheid gaan hanteren, zover dit op betreffende weg veilig en toegestaan is uiteraard!
Na 31 december 2021 is registratie en/of kentekening uitsluitend mogelijk na een schouw door de RDW. Daarnaast mogen niet geregistreerde voertuigen na die datum geen gebruik meer maken van de openbare weg totdat deze aan de kenteken en/of registratieplicht hebben voldaan.
Vragen en/of hulp nodig?
Mocht u vragen en of hulp nodig hebben. Neem dan gerust contact op met de voertuig- en materieel specialisten van United Quality:
Henk Tukker, mobiel 06 - 10 28 74 33, email ht@unitedquality.nl
Maurice Zandbelt, mobiel 06 – 12 95 46 41, email mz@unitedquality.nl
Gerard de Boer, mobiel 06 – 31 55 15 92, email gb@unitedquality.nl
René Janssen, mobiel 06 - 20 14 32 45, email rj@unitedquality.nl