Aanleiding
Er worden momenteel veel vragen gesteld over de wijze waarop afvalpassen binnen de wet- en regelgeving voor het gebruik van persoonsgegevens mogen worden toegepast. Aanleiding is recente berichtgeving waarin de Autoriteit Persoonsgegevens een voornemen tot handhaving in de gemeente Arnhem aankondigt.
Er zijn gemeenten en afvalinzamelbedrijven die een bepaalde vorm van registratie van het aanbiedgedrag hanteren of voornemens zijn te gaan invoeren.
Waar draait het om?
In de gemeente Arnhem heeft een burger bewaar gemaakt tegen het feit dat bij het storten van afval in een ondergrondse container gegevens over zijn aanbiedgedrag geregistreerd werden. Doordat de pas op adresniveau uitgegeven is en geregistreerd wordt op welke dag de pas gebruikt is, kan het aanbiedgedrag op adresniveau gevolgd worden. Die gegevens zouden misbruikt kunnen worden. Deze burger eist dat de gemeente maatregelen neemt waardoor dit misbruik niet mogelijk is. In diverse juridische procedures heeft de gemeente het gelijk aan haar zijde gekregen. De betreffende burger hield echter voet bij stuk en heeft een handhavingsverzoek ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze instantie oordeelt anders en stelt dat de gemeente niet voldoende gedaan heeft om de privacy te waarborgen. Een belangrijk element hierbij is het formeel vaststellen van het beleid ten aanzien van het gebruik van afvalpassen. Is dit niet gedaan, dan is er onvoldoende mogelijkheid geweest voor inspraak, bezwaren, discussies, toetsing e.d. De betreffende burger stelt voorts dat hij te allen tijde de keuze moet hebben om zijn afval anoniem aan te kunnen bieden.
De actuele situatie
Op dit moment (23 september 2016) is nog niet duidelijk op welke punten de Autoriteit Persoonsgegevens handhavend gaat optreden. Die duidelijkheid is nodig om te bepalen wat de consequenties zijn voor het registeren van het aanbiedgedrag.
Uit onze adviespraktijk weten we dat de afvalpassen niet alleen voor ondergrondse containers maar ook voor milieustraten gebruikt worden. Voorts zijn in veel gemeenten minicontainers voorzien van chips. De problematiek is dus breder dan alleen het gebruik van passen voor ondergrondse containers. Als bepaalde gegevens niet meer geregistreerd zouden mogen worden, dan heeft dat gevolgen voor de gehele inzamelsystematiek. Er zal dan goed afgewogen moeten worden hoe doelen ten aanzien van onder andere de afvalscheiding, kostenreductie, tariefdifferentiatie en optimalisatie van de inzameling toch bereikt kunnen binnen de vigerende wet- en regelgeving voor het gebruik van persoonsgegevens.
We ontwikkelen momenteel scenario’s om hieraan invulling te kunnen geven. Maar die scenario’s kunnen we concreter maken als duidelijk is wat het optreden van de Autoriteit Persoonsgegevens in de gemeente Arnhem gaat omvatten. Daarover houden wij nauw contact.
Wordt vervolgd.....