Op 22 maart jl. zijn we gestart met de cursus Wagenparkbeheer speciale voertuigen en materieel. Inmiddels hebben we 3 van de 8 modules gegeven. Een korte terugblik op de behandelde onderwerpen.
1. Introductie
Waarom is het beheer van specialistisch materieel zo anders dan van standaard voertuigen? Bijvoorbeeld omdat er specialistische kennis en ervaring nodig is om bij aanschaf en onderhoud rekening te kunnen houden met de complexiteit en de zware inzet van de voertuigen. Of omdat een wagenpark met specialistisch materieel veel meer diversiteit kent dan een wagenpark met “gewone” vrachtwagen, bestelwagens of personenwagens.
We constateerden dat het beheer lang onderbelicht geweest is, maar dat er steeds meer aandacht voor is. Dat komt onder ander doordat de druk op de beschikbaarheid van voertuigen toeneemt en omdat de organisatie meer grip op en inzicht wil hebben in de investeringen (zoals tijd, geld, menskracht) in het beheerproces en tot welke resultaten deze investeringen leiden.
2. Beleid
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we ons bij de module beleid afvroegen of we deze module wel levendig genoeg konden houden. Bij beleid denk je immers al snel aan notities, rapporten en abstracte uitspraken. Maar nee, het werd een levendige middag! We hadden eigenlijk tijd te kort, zoveel valt er te vertellen over onderwerpen die het kader vormen voor het beheerproces. Wat te denken van de vragen “Kopen of Leasen?” en “Hoe maak je het wagenpark duurzamer?” Moet je eigenlijk wel zelf een wagenpark willen hebben of kun je het beschikbaar stellen misschien wel helemaal over laten aan marktpartijen (het mobiliteitsconcept)? Sexy werd beleid ook deze cursusmiddag niet, maar nuttig en leerzaam zeker wel!
3. Inkoop
Bij inkoop wordt de basis gelegd voor de lange fase van gebruik en instandhouding. Met dat parool in het achterhoofd hebben we het inkoopproces belicht. Uit welke stappen bestaat dat proces eigenlijk en wat is de rol van de wagenparkbeheerder in dit proces? Natuurlijk kwam ook het aanbestedingsproces uitgebreid aan bod, waarbij we onder andere aandacht besteedden aan de Aanbestedingswet 2016 en aan de methode Best Value Procurement (BVP) die in een aantal inkooptrajecten zoveel meerwaarde kan bieden.
De eerst volgende module die op het programma staat gaat over het onderwerp verzekeren. Daarin bespreken we onder andere de keuzes die gemaakt kunnen worden ten aanzien van de verschillende dekkingen. Is Casco verzekeren verstandig, en zo ja in welke gevallen? Moet je inzittenden nu wel of niet extra meeverzekeren? Waar houdt de verantwoordelijkheid van de werkgever op? Natuurlijk komt ook de schadeafhandeling aan bod en we zullen een instrument tonen waarmee goed en eenduidig schades geregistreerd kunnen worden en waarin de status van de afhandeling bijgehouden kan worden.
Wilt u meer lezen over de cursus wagenparkbeheer of over onze dienstverlening? Klik dan hier. Of neem direct contact met ons op.